14 juli 2009

Mina nya älsklingar

Jag har skaffat mig två nya älsklingar uutöver skaran av dockskåp, barnsängar, barnkök (vänta bara, detta kommer bloggas om i sinom tid), bebisalbum och många, många fler. (Oj, vad allt handlade om barnprylar hörde jag själv nu...) Som vanligt måste kärleken vårdas och i detta fall är älsklingarna i extra stort behov av omvårdnad:)

Dessa två femtiotals dockbarnvagnar köpte jag på Blocket och hämtade i Filipstad. Gav ynka 400:- för båda. Om hjärtat klarar av det så ska jag sälja en av dem lite senare. Vi får se...

Först ska det fixas och donas lite med dem. De har stått i nåt uthus och mår inte nåt så värst. Har gått i valet och kvalet hur jag ska göra; Behålla dem i orginalskick (ställa dem på vinden och spara dem för eftervärlden) eller rusta upp dem för att kunna använda dem till sitt avsedda ändamål. Hade de vart i bättre skick hade man kanske kunnat behålla dem orginal och ändå använda dem, men det går inte nu.

Så...jag har plockat isär den första (dem med suflett). Sufletten måste bytas för den är helt sprucken och möglig. Så har det varit ett sånt där skydd som man spänner upp runt kanterna, över vagnen, vad det nu heter som jag ska försöka hitta nån bild på och återskapa. Kanske. Satt en massa nitar so jag sprätt lös och så ska det slipas lite och målas nytt. Kromet har lossnat så de detaljerna får väl bli typ vita. Däcken är spruckna och knastertorra så det ska jag kika efter nya, kanske inte blir helt lätt...

Min kära mor hittade ett gammelrosa tyg med vita prickar hemma som jag ska sy klädslar av, likadana till Irma och dockvagnen:) Thanx mom!

Tips och trick välkomnas:)


2 kommentarer:

Tuss sa...

Guvva sköna! Hjälper hjärna med sufletter om jag kan.
Kram

Itis sa...

*kär*