17 oktober 2009

Lördag är fixardag

Vilket härligt väder det blev idag. Lite blåsigt, men mycket sol! Passade på att måla möblerna jag ockuperat garaget med. Slipningen gjorde jag för längesedan så det var bara att börja måla. (Visst är det skönt när man vart så duktig, så ofta det nu händer?!)

Grundfärgade på förmiddagen med pensel, men det blev inte alls nåt snyggt. På eftermiddagen hjälpte Micke mig att göra iordning kompressorn och färgsprutan. Blev helt klart bättre, men det blev fula fläckar på ett par ställen när färgen tog slut och det bara blåste på luft. (Såklart strategiskt på huvudgaveln.) Dessutom räckte inte färgen lika långt med sprutan så baksidan av huvudgaveln blev utan. Färgen var inte så billig så jag köper nog inte en ny burk utan lägger bara på ett lager till av grundfärgen. Den änden ska ju bara stå in mot väggen i alla fall.

Lilla loppisbordet fick lite färg med. Tycker verkligen att det har en härlig, enkel stil. Kanske passar som sängbord till Irma, eller till lekstugan?

På eftermiddagen kom Mickes päron och fikade. Jag bakade en äppelpaj och bjöd på. Det var supergott! Var ett recept med bakpulver och så gjorde jag dubbel sats av pajdegen, den är alltid smaskigast. Blev lite kolaaktig och så mojsade jag till det extra med kanel och kardemumma, mums!


Ett nytt alster i pärlvekstaden. Hann sitta en stund medan Micke och Irma sov middag:) Svärmor lovade att ta med till jobbet för att hjälpa mig att kränga lite. Det är så kul att göra, men jag kan inte använda allt själv! Har beställt tags, runda och rektangulära, för att göra namnsmycken. Ska bli skitkul! (Hör av dig om du vill ha ett:))


Lilla vagnen som jag demolerat för att måla om var tyvärr inte färdigslipad, så den får vänta till nån lååång vinterkväll med mycket tålamod. Köpte en färg som ligger nära orginalet samt en gammelrosa. Valde mellan gammelrosa och babyblå. Nu tror jag att jag hoppar båda och kör bara på den vitbeiga...kanske...


Sängen. Och bordet. Och en toatits! Har oljat in den idag med förhoppning att den ska se lite piggare ut. Annars åker den nog ut, har gängt med ett tag. Trät blir fult av allt vatten som stänker upp i locket när man spolar.

(Visst kom jag på bästa idén för att måla benen på sängen utan att färgen torkar fast i underlaget!? Skruvade in en skruv en bit in i varje ben som den står på! Säkert inte revolutionerande, men rätt så praktiskt.)

Inga kommentarer: